Het belang van melk en melk

Babyhapjes 8 maanden

Het belang van een gezinsmaaltijd is al duidelijk vanaf de eerste dagen van het leven van uw baby. Gezinsmaaltijden zijn een vreugdevolle ervaring die vaak gekenmerkt wordt door tranen en tevredenheid. Ze symboliseren dat uw kind zich door u geliefd voelt en dat geeft veel troost en geborgenheid. Voortdurende borstvoeding verfrist het lichaam van een moeder en maakt haar fit genoeg om een eigen kind te baren. Het aanmoedigen van het nuttigen van gezinsmaaltijden is dus een must voor een goede ontwikkeling van baby’s.

Hoewel sommige baby’s de gezinsmaaltijd niet lekker vinden, zijn de meesten zich niet bewust van wat ze eten en noemen het vaak gewoon tussendoortjes. Hun ouders moeten hen er voortdurend aan herinneren dat ze niet alleen moeten eten, maar dat ze ook goed en gezond moeten eten. Voedzame voeding kan helpen om zuigelingen gezond en energiek te houden. Belangrijke kenmerken van een voedzame voeding voor baby’s zijn de frequentie van de maaltijden, de hoeveelheid voedsel die dagelijks wordt gegeten, voldoende voeding tijdens de zwangerschap en de borstvoeding, en het routinematig kauwen van het voedsel. In de volgende hoofdstukken komen de verschillende soorten voeding en hun gezondheidsvoordelen aan bod.

Zuigelingen die te jong zijn om mee te eten met het gezin, kunnen huishoudmelk drinken. Melk bevat veel belangrijke voedzame bestanddelen zoals calcium, dat helpt bij de opbouw van sterke tanden en botten, koolhydraten, die energie leveren, vitaminen, die essentieel zijn voor de ontwikkeling van het lichaam, en eiwitten, die zeer belangrijk zijn voor groei en ontwikkeling.

Het belangrijkste bestanddeel van melk is calcium. De hoeveelheid calcium is afhankelijk van de hoeveelheid melk die de moeder drinkt. Gemiddeld bevat melk ongeveer 300 mg calcium per kwart. Je kunt ook calcium halen uit cornflakes of KnowBeans. Doe melk in de cornflakes, voeg er wat bessen of andere vruchten aan toe, of je kunt zelfs wortels of sinaasappelschillen koken voor melk.

Wortelen en sinaasappelschillen leveren vitamine A, die zeer belangrijk is voor de ontwikkeling van het netvlies van het oog. Deze vitamine is belangrijk voor beide oogziekten. Wortelen zijn zeer te verkiezen boven de gebruikelijke groenten voor moeders tijdens de zwangerschap omdat ze niet giftig zijn voor het systeem. Als u liever melk drinkt in plaats van wortelsap, kunt u altijd kiezen voor melk die meer dan 25 mg vitamine A bevat.

Vitamine A of betacaroteen is een antioxidant. Het helpt bij het waarnemen van vrije radicalen. Vrije radicalen zijn eigenlijk moleculen, die een elektron missen en op zoek zijn naar dit ontbrekende elektron, zodat ze zich kunnen aansluiten bij de stroom elektronen die door zuurstof wordt opgeroepen. Om een elektron van een ander molecuul te stelen, moet de vrije radicaal daadwerkelijk een voltreffer scoren. Als deze aanval slaagt, wordt het molecuul dat het elektron kwijt is, zelf een vrije radicaal en gaat de cyclus verder. Hoe hoger het aantal vrije radicalen, hoe meer onstabiele moleculen er zullen zijn en hoe meer schade er zal worden toegebracht aan het lichaam en vooral aan de weefsels die miljarden cellen bevatten. Vitamine A helpt de cyclus te doorbreken door beschikbare elektronen aan de vrije radicalen te geven.

Er zitten nog veel meer antioxidanten in melk. Zo staat het lycopeen, dat tomaten hun rode kleur geeft, bekend om zijn antikanker eigenschappen. Lycopeen draagt ook bij tot het verlagen van het risico op darmkanker en prostaatkanker. Melk heeft ook een ontstekingsremmend effect, wat een van de factoren is bij het verminderen van het ontstaan van artritis. Melk staat bekend om zijn vitamine D-functie die vergelijkbaar is met die van vitamine D uit zonlicht. Het wordt ook beschouwd als een van de beste natuurlijke bronnen voor het behoud van de botdichtheid.

Een van de bekendste voordelen van melk is dat het een geweldige bron van eiwitten is. Elke cel in ons lichaam heeft eiwitten nodig. Onze nagels, haren, huid en spieren worden allemaal gevoed door een gestage aanvoer van eiwitten. En vergeet niet dat calcium helpt om de botten sterk te houden en dat was een van de redenen waarom frisdrank in de jaren zeventig van de vorige eeuw van het schoolplein werd verbannen.

Maar hoeveel eiwit moet iemand uit melk halen? De hoeveelheid eiwit die iemand nodig heeft in zijn voeding hangt af van verschillende factoren, zoals geslacht, leeftijd en activiteitsniveau. Maar in het algemeen is volgens gezondheidsdeskundigen 150 tot 170 gram eiwit per dag nodig voor een volwassene van gemiddelde grootte. Vegetariƫrs mogen dichter bij 200 gram komen. Voor kinderen loopt de behoefte op tot 500 gram. Kinderen die geen melk drinken, moeten niet verwachten dat ze gezond en fit opgroeien. Ze lopen een hoog risico op ziekten als tuberculose en diabetes, en de kans op kanker is groot.

Een van de indrukwekkende effecten van melk en melkproducten is dat zij een goede bron van calcium zijn, wat belangrijk is voor het sterk houden van de botten. De meeste mensen geven dan ook de voorkeur aan melk boven producten op basis van melk vanwege het calciumgehalte. Dit is inderdaad een van de beste dingen aan melk; melk bevat calcium dat dient om een goede botontwikkeling bij kinderen te bevorderen. Dit voordeel is ons altijd al bekend geweest. Maar nu is er een nieuwe speler op het blok die melk bevat en het heet squash.

 

lees meer

Eerste hapjes baby

Eerste baby hapjes